Podczas prowadzenia negocjacji musimy zorientować się w naszej sytuacji. Najważniejsze, by zrozumieć, co jest naszym rzeczywistym problemem i czego musimy unikać. W tym celu definiujemy problem, wszystkie jego aspekty, to w czym nam przeszkadza oraz co powinno zostać zmienione.

Później przechodzimy do korzyści. Podczas zastosowania poszczególnych rozwiązań obie strony mogą znaleźć dla siebie pewne plusy – pytanie jednak, czy plusy te mogą być wspólne, czy też przysługują tylko jednej ze stron bądź, czy plus dla jednej nie oznacza zbyt dużego minusa dla drugiej. Kiedy już wiemy, jaki problem musimy rozwiązać oraz jakie korzyści mogą czekać za tym konkretnym rozwiązaniem, sprawdzamy możliwości realizacji naszego planu.

Jeżeli uznajemy, że jest to możliwe, zaczynamy zbierać informacje odnośnie samego sposobu realizacji. Wszystko to brzmi prosto, jednakże tak naprawdę oznacza długie godziny zastanawiania się nad odpowiednimi perspektywami oraz analizami wszystkich wyjść. Następnie zaczynamy planować.