Kiedyś, aby wydać swoją książkę, trzeba było mieć na nią pomysł, napisać ją dobrze i znaleźć wydawnictwo, które pokusiłoby się na wydanie jej. Nie ma co ukrywać, to była ciężka i rzadko skuteczna metoda na pokazanie światu swojej twórczości. Dziś każdy może zrobić to bez problemu za pomocą self-publishingu, który nie tylko w Polsce cieszy się coraz większą popularności. Czy to jednak na pewno takie dobre rozwiązanie? Bo to przecież nie może być aż takie proste…
Co daje wydawnictwo?
Przede wszystkim odciąża autora od pracy nad każdym etapem książki, który nie jest jej pisaniem. To bardzo dobra opcja, bo autor nie ponosi wtedy kosztów z nimi związanych. Dodatkowo to wydawnictwo zajmuje się dystrybucją książki i przeważnie robi to lepiej, niż mogłoby nas się wydawać. Wydawnictwu zależy na tym, aby sprzedać taką książkę, bo chcą na niej zarobić.
Self-publishing nam tego nie daje. Sami musimy zatroszczyć się o okładkę, czyli zapłacić grafikowi, sami szukamy redaktorów i korektorów, no i sami musimy zająć się reklamą, która nigdy nie będzie miała takiego zasięgu, jak reklama sponsorowana przez wydawnictwo. Do tego dochodzi też dystrybucja, która sprawia nam najwięcej problemów.
O co chodzi z tą dystrybucją?
Dystrybucja to nic innego, jak kanały, którymi będziemy kontaktować się z potencjalnymi klientami. Jakimi środkami w tej materii dysponuje wydawnictwo? Oczywiście standardowo Facebook, Instagram, Strona Internetowa, ale ponadto również zaprzyjaźnione księgarnie stacjonarne i internetowe, portale dla czytelników, reklama w magazynach. Autor ma dyspozycji tak naprawdę tylko standardowy zestaw: Facebook, Instagram i storna internetowa. Z tym że mogą na nie trafić tylko osoby, które już go znają. Raczej nikt nie wpadnie na nie przypadkowo, a jeśli nawet, nie zdecyduje się na zakup takiej książki.
Pomoc wydawnictwa – czy na pewno pomaga?
Możemy przy wydawaniu własnej książki skorzystać z pomocy wydawnictw, które pomagają autorom w takich sytuacjach? To bardzo indywidualna sprawa. Płacimy bowiem więcej, ale mamy w pakiecie kilka pomocnych dodatków. Korekta i redakcja, czasami nawet grafika na okładkę naszej książki. Problem z dystrybucją jednak pozostaje, takie wydawnictwo nie ma bowiem interesu, aby inwestować za nas w reklamę, bo ich baza usług kończy się na wypuszczeniu książki z drukarni, a wszystkie koszty ma już pokryte.
Książka elektroniczna – bezpieczniejsze rozwiązanie
Coraz więcej osób, zwłaszcza zajmujące się szeroko pojętą działalnością poradnikową, decyduje się na wydanie swojej książki tylko w formie elektronicznej, czyli e-booku. Czemu to lepsze wyjście? Przede wszystkim oszczędzamy na papierze, najdroższej części całej produkcji. Dodatkowo nie musimy przejmować się wysyłką książek papierowych, a jedynie plików cyfrowych, które mogą być dostarczone drogą mailową czy pobrane bezpośrednio ze strony. To bardzo odciąża nas od wszelkich wyzwań logistycznych. Ponadto książka może być wtedy tańsza, czyli atrakcyjniejsza dla kupującego.
Wydanie książki bez wydawnictwa: Podsumowując
Self-publishing zawsze jest pewnym wyzwaniem dla autora. Wydanie się w wydawnictwie może wydawać nam się mniej opłacalne, ale w praktyce może być dużo wygodniejsze i nie poniesiemy znacznej straty na naszej inwestycji. Jeśli jednak decydujesz się na samodzielne zajęcie się wydaniem, koniecznie upewnij się, że ta inwestycja jest rentowna. Czasami lepiej poczekać kilka miesięcy i wstrzelić się w rynek, niż ponieść sromotną klęskę.